• چهارشنبه ٤ مرداد ١٤٠٢-١٤:٥١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٢٠١
سوده نجفی

انتقاد از کم‌توجهی به مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه/ سهم شهرداری‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم افزایش سهم شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: دولت دغدغه‌های مدیریت شهری را در برنامه هفتم توسعه لحاظ نکرده است و از نمایندگان مجلس انتظار داریم تا برای جبران این موضوع نسبت به قرار دادن احکامی درباره جایگاه و نقش مدیریت شهری در برنامه هفتم اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایلنا، «سوده نجفی» عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از کم‌توجهی به مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه کشور اظهار داشت: در حال حاضر برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و نمایندگان محترم مجلس مشغول بررسی احکام این لایحه هستند، ولی متاسفانه، دولت دغدغه‌های مدیریت شهری را در این برنامه لحاظ نکرده است و از نمایندگان مجلس انتظار داریم تا برای جبران این موضوع نسبت به قرار دادن احکامی درباره جایگاه و نقش مدیریت شهری در برنامه هفتم اقدام کنند. 
وی افزود: زمانی که برنامه هفتم توسعه تصویب شود، این برنامه به عنوان سند بالادستی برای اداره کشور به حساب می‌آید که باید همه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها براساس این سند انجام و عملیاتی شود. در همین راستا انتظار می‌رود که مشکلات مدیریت شهری در همه شهرهای کشور از سوی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد تا در طول اجرای برنامه، مدیریت‌های شهری با چالش‌های کمتری مواجه شوند. 
نجفی ضمن اشاره به برخی مشکلات کنونی مدیریتهای شهری که باید در برنامه هفتم توسعه رفع شود، گفت: یکی از مشکلاتی که همه شهرداری‌ها در سراسر کشور با آن مواجه هستند، چگونگی کسب درآمدهای پایدار است که یکی از راه‌حل‌های کمک به رفع این مشکل، افزایش سهم شهرداری‌ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده است. یکی دیگر از مشکلات شهرداری‌ها نیز موضوع سهم دولت در برخی از برنامه‌های مدیریتهای شهری است که درخواست ما پیش‌بینی تهاتر بدهی دولت با مطالبات شهرداری‌ها در برنامه هفتم است و انتظار می‌رود که این موضوع مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گیرد. 
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران همچنین به موضوع آلودگی هوا به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کلانشهرها اشاره و خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک وظایف همه دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده است، اما عمل به تکالیف تعیین‌شده در این قانون، نیازمند اعتبارات قابل توجهی است. بنابراین انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه، اعتبارات ویژه‌ای برای عمل به وظایف نهادهایی همچون وزارتخانه‌های نفت و صمت در نظر گرفته شود تا نبود بودجه کافی، به دلیلی برای اجرا نشدن این تکالیف تبدیل نشود. در این زمینه، به‌ویژه کاهش آلودگی هوای شهر تهران نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است؛ موضوعی که آسیب‌های جانی و مالی ناشی از آن جدی است و اگر تدبیری برای رفع آن اتخاذ نشود، خطرات آن در سال‌های آینده بیش از امروز خواهد بود. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مشکلاتی نظیر بافت فرسوده، کمبود و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و مواردی از این قبیل، تقریبا در همه کلانشهرهای کشور وجود دارد و انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه، احکامی ویژه را  برای حل آنها در نظر بگیرند. اگر لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، به همین صورت تصویب شود، دیگر امکان تغییر در آن وجود ندارد و مجلس شورای اسلامی آخرین مرحله‌ای است که باید رایزنی‌ها در خصوص لزوم توجه بیشتر به مدیریت‌های شهری در آن انجام شود. 
وی در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود که اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرها، با نمایندگان شهر خود در این زمینه رایزنی و مشکلات مدیریت شهری را مطرح کنند تا مسائل و مشکلات مدیریت‌های شهری در احکام برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شود. 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: